NATURVETENSKAPSPROGRAMMET

Naturvetenskapsprogrammet ger den bredaste kompetensen av alla gymnasieprogram. Det ger dig massor med val inför framtiden till att studera vidare och så småningom nå ditt drömjobb.

EN ORDENTLIG BAS

Du lär dig att lösa problem och dra slutsatser på ett analytiskt och strukturerat sätt. Du tolkar och skriver vetenskapliga rapporter och artiklar. Du studerar naturen, får arbeta med vår moderna labbutrustning, gör beräkningar och får en förståelse hur naturvetenskap och samhällsutveckling påverkar varandra och du får kunskaper om hur människokroppen fungerar.

Utbildningen är kreativ och lär dig resonera logiskt. Du lär dig färdigheter och kunskaper som är en bra grund i dagens samhälle.

INRIKTNINGAR

NATURVETENSKAPLIG INRIKTNING
Här får du djupare kunskaper inom biologi, fysik, kemi och matematik. Du får experimentera, observera, planera och tolka, kritisera och arbeta från en naturvetenskaplig synvinkel. Du lär dig hur olika ämnen påverkar kroppen och omvärlden.

NATURVETENSKAP OCH SAMHÄLLE
Du studerar naturvetenskap, samhällskunskap och geografi. Du får välja ett naturvetenskapligt ämne att fördjupa dig i. Inriktningen passar dig som önskar mer fokus på omvärlden.

PROGRAMPLAN

GYMNASIEGEMENSAMMA & PROGRAMÄMNEN

INDIVIDUELLT VAL

GYMNASIEARBETE

INRIKTNING NATURVETENSKAP

PROGRAMFÖRDJUPNING

INRIKTNING NATURVETENSKAP OCH SAMHÄLLE

PROGRAMFÖRDJUPNING

EN PLATS FÖR DEN NYFIKNA

Naturvetenskapliga programmet är en kreativ utbildning där vi lär oss att lösa problem och dra slutsatser på ett analytiskt och strukturerat sätt. Vi tolkar och skriver vetenskapliga rapporter och artiklar, studerar naturen och får arbeta med vår moderna labbutrustning. Vi gör beräkningar och får en förståelse hur naturvetenskap och samhällsutveckling påverkar varandra. Vi får kunskaper om hur människokroppen fungerar.

Utbildningen håller en riktigt hög kvalitet med bra utbildningsmaterial och extremt duktiga lärare som lyfter oss elever.  Vi som valt natur har valt en riktig plugglinje men du behöver inte vara rädd om du känner att du inte har tillräckliga kunskaper. Här kommer du att få bra hjälp med dina studier.

Maja Dahan

NATURVETENSKAPSPROGRAMMET

”Jag trivs jättebra i Sala. Hur stor är sannolikheten att jag ska få hjälp i en större skola där lärarna inte ens vet vem jag är?”