Nominering till Kungsängsgymnasiet!

Hur känns det att bli nominerad till Entreprenörspriset?
”Det känns fantastiskt roligt att bli nominerad till ett sådant fint pris! Att få arbeta entreprenöriellt med målet att skapa bättre förutsättningar i Sala med omnejd ser jag som en otrolig möjlighet och förmån. Uppdraget är både stimulerande och givande och att de uppmärksammas på detta vis känns både hedersamt och glädjande. Jag har världens bästa jobb!”

Berätta om din arbetsplats. Vilka är ni?
”Ett av Kungsängsgymnasiets främsta mål är att förse kommunen och dess medborgare med en gymnasieskola som både kan ge en kvalitativ och attraktiv studiemiljö men också ge våra elever bra utbildningar samt goda förutsättningar inför framtiden. På Ekonomiprogrammet har vi byggt en studiemodell som både ska ge en bra utbildning och goda kunskaper men som också har en stark grund i samarbete med kommun och näringsliv. Vi vill att programmet ska vara direkt förankrat i verkligheten. Ett av våra främsta verktyg i detta är att arbeta med entreprenörskap och UF-företagande. Vi är i dagsläget en av de enda skolorna i landet som låter våra ekonomielever arbeta med detta under samtliga tre år. Vi vill genom detta att de ska få utveckla sitt entreprenöriella förhållningssätt samt få förståelse för hur man förverkligar idéer och driver olika former av verksamheter. Under varje skolår får dessa elever prova på att starta, driva och avveckla ett företag där de ställs inför verkliga utmaningar. För att göra skolåret lite extra peppande så får de dessutom delta på olika mässor och tävlingar men också på vår egen företagargala ”Silverstänk” där de hyllas för sitt fantastiska arbete. Förlagan är så klart Silverglans och tanken är att de ska få lite försmak och förhoppningsvis jobba för att nå dit själva i framtiden.”

Varför ska man rösta på er?
”Jag tycker man ska rösta på oss för vårt stora engagemang i att göra kommunen mer lockande och attraktiv när det kommer till utbildningsförutsättningar. Vi kämpar för att behålla våra ungdomar här i Sala, i stället för att de ska studera på andra orter, vilket i förlängningen är bra för oss alla som bor här. En annan god anledning är att vi jobbar för att skapa framtida entreprenörer och företagare som ska kunna hjälpa till att göra samhället bättre på olika sätt samt att eleverna rustas väl för sådant som de kan komma att möta i livet. En ytterligare anledning är att vi arbetar för att stärka samarbetet mellan medborgare, kommun och näringsliv. Det ska vara givande och utvecklande för alla som bor i Sala.”