Uppsträckta händer som symboliserar inkludering

Skolval

Söndagen den 11 september är det dags för val i Sverige igen. Det är ganska många elever som fått hem sitt röstkort och får rösta i riksdagsvalet för allra första gången. Men hur gör man då? Mycket av det man gör sällan har liksom en tendens att falla ur minnet – och är det dessutom första gången man gör det kan det vara svårt att hitta rätt i vallokalen… Mycket därför, men även för att få en hint om vad skolelever i Sverige tycker om de politiska partierna, kommer vi hålla skolval nu på onsdag den 7 september!

En annan knepig fråga är vad man ska rösta på? Partiledare vet ju precis hur man ska säga för att få fram just sina åsikter, och efter ett tag tycker man att alla låter vettiga. För att återigen få höra partiernas åsikter ställda mot varandra kommer det vara en politisk debatt i aulan strax innan skolvalet sätter igång.

Ni går tillsammans med er klass och era mentorer till denna debatt och efteråt öppnar alltså vallokalen i biblioteket. Passa på att göra just din röst hörd! Ta chansen att rösta!!