TEKNIKPROGRAMMET

Teknikprogrammet passar dig som vill arbeta kreativt, logiskt och få utveckla egna idéer. Här kan du läsa vidare på tekniska högskolor för att bli till exempel ingenjör eller produktdesigner.

NYA IDÉER OCH TEKNIK

Du lär dig att analysera problemen, att lösa dem steg för steg och att dokumentera hur du gjort och tänkt. Du genomför spännande projekt från start till färdig produkt. Du får grundkunskaper inom teknikområdet och vi lägger stort fokus på teknikutveckling och nyskapande idéer för alternativa energikällor.

Vi lär oss att tänka framåt och hur man hittar nya sätt att använda den senaste tekniken. Du får bland annat lära dig innovativ design, CAD-ritning, programmering mot webb och grafik, mikroprocessorteknik, energiteknik, grafiska 2D och 3D program och informations- och mediateknik.

INRIKTNINGAR

INFORMATIONS- OCH MEDIATEKNIK - Denna inriktning ger dig fördjupade kunskaper inom datorteknik, programmering, webbutveckling
och webbproduktion. Tack vare ett fördjupningsblock på 400 poäng kan du dessutom plugga mer av det du är mest intresserad av.

PROGRAMPLAN

GYMNASIEGEMENSAMMA & PROGRAMÄMNEN

INDIVIDUELLT VAL

GYMNASIEARBETE

INRIKTNING INFORMATIONS- & MEDIATEKNIK

PROGRAMFÖRDJUPNING

NÄR DU TRIVS BÄST FRAMFÖR DATORN

Teknikprogrammet ger många möjligheter till framtiden för oss som vill jobba med teknik. Här lär du dig mekatronik, informationsteknik, programmering, CAD, -microprocessorteknik och att arbeta med digitalt skapande. Kursen är väldigt anpassningsbar och flexibel vilket gör att du kan fördjupa dig i just det ämne som intresserar dig.

När du läser teknik på Kungsängsgymnasiet fokuserar vi på att hitta flera vägar till att lösa problem. Det är väldigt lärorikt och vi får bra och realistiska uppgifter. Vi lär oss från grunden och har möjligheten att söka till högskola eller universitet för att läsa vidare. När vi är klara finns det många jobb inom teknikbranschen att välja mellan.

Något som är lite unikt för Teknikprogrammet är att varje årskull har sitt egna klassrum. Vi kan sitta kvar i tekniksalarna under raster och lunchen.

Det blir väldigt tajt gemenskap i klasserna och även med våra lärare. De kan verkligen sitt och är alltid trevliga. Det är alltid god ton när vi hälsar på varandra och banden är starka mellan oss.

Alfred Englund

TEKNIKPROGRAMMET

”Programmen som vi arbetar med är i världsklass och vi har privilegiet att lära oss dem.”