UNG FÖRETAGSAMHET

UF-företagande är en utbildning i företagande för gymnasieelever i åldrarna 16-20 år. Utbildningen sträcker sig över ca 25 veckor, med start i augusti och avslut i maj.

Vad är Ung Företagsamhet?

Ung företagsamhet, UF, är en möjlighet för dig att prova på ett helt annat arbetssätt än det du är van vid. Under ett helt år kan du prova på hur det är att starta, driva och avsluta ett eget företag! Efter UF-året får du med dig erfarenhet och kunskap om företagande.

Hur går det till?

UF-företagarna väljer själva affärsidén som de vill jobba med, undersöker marknaden och skaffar startkapital. Till sin hjälp har UF-företagarna Ung Företagsamhets läromedel, Mitt UF-företag - Entreprenörskap på riktigt, sina lärare, minst en rådgivare från näringslivet och medarbetare på Ung Företagsamhet. UF-företag drivs i utbildningssyfte och eleverna får inte ta några lån för att kunna starta igång, däremot erbjuds de att sälja riskkapital, hitta egna samarbetspartners eller andra vägar att finna startkapital, exempelvis anordna loppis eller baka bullar.

UF-företagande - Ett flexibelt koncept

De går igenom åtta moment; fem av dessa moment är obligatoriska och tre moment är valbara. Det är läraren i samråd med UF-företagarna som kommer fram till vilka de tre tilläggsmomenten bör vara.

Vad innebär det?

Att driva UF-företag är både roligt, spännande och lärorikt. Även om ditt mål inte är att starta ett eget i framtiden får du koll på varför det finns olika avdelningar och ansvarsområden på arbetsplatserna. Att man som anställd är del av ett större sammanhang.

Det finns dessutom en hel del kul som händer under ett UF-år: mässor, tävlingar, roliga evenemang och tillställningar. Vi är till exempel med på UF-kick off i Västerås, julmässa på skolan, deltar i UF-SM i Stockholm och avslutar året med den lokala UF-galan Silverstänk där vi äter gott, minglar och har prisutdelning.