STUDENTEN

Onsdagen den 5 juni 2024 kommer eleverna i årskurs 3 på Kungsängsgymnasiet att ta studenten.

Studentsången

Text: Herman Sätherberg
Musik: Prins Gustav

Sjungom studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!
Än klappar hjärtat med friska slag,
och den ljusnande framtid är vår.
Inga stormar än
i våra sinnen bo,
hoppet är vår vän,
och vi dess löften tro,
när vi knyta förbund i den lund,
där de härliga lagrarna gro!
Där de härliga lagrarna gro!
Hurra!

Mösspåtagning

Torsdagen den 31 maj klockan 9.00, några dagar innan den stora högtiden, samlas klasserna utanför kullen vid D-huset för en efterlängtad mösspåtagning. Vid dåligt väder, eller oförutsedda händelser, är vi inomhus istället. Efter ceremonin är det hemgång för samtliga studenter. Elever i årskurs ett och två har en vanlig skoldag denna dag.

Studentfotografering

Det kommer att finnas fotografer på plats både under mösspåtagningen och studentdagen. Såväl gruppfoton som vimmelbilder kommer att tas!

Information till anhöriga

Från 14.30, onsdagen den 5 juni, är torget studenternas! Det kommer att finnas möjlighet att köra in såväl flak som enskilda bilar från den tidpunkten. Flak såväl som bilar kör in från Rådhusgatan och kör ut samma väg. Studenttåget avgår från Kungsängsgymnasiet 15.15 och borde vara framme på torget någon gång mellan 15.30 och 15.45.

Studentflak

Transportstyrelsen har skärpt kraven för fordon som används till studentflak. Detta gäller nu:

1. Ta bara med passagerare i sådant antal och placera dem på sådant sätt att det inte kan uppstå någon fara.
2. Det ska finnas hållbara skyddsräcken på flaket som är minst 110 centimeter höga.
3. Utrymme för passagerare får inte ha skador eller liknande som kan utgöra fara för dem.
4. Passagerarna ska kunna kontakta föraren på ett enkelt sätt. Används mobiltelefon ska ett samtal vara uppkopplat hela tiden.
5. Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen samt på vägar där hastigheten inte är mer än 70 km i timmen.
6. Föraren ska ha fyllt 21 och haft körtkort med rätt behörighet i minst två år. Används trakor med släp måste föraren ha behörighet B och haft den behörigheten i minst två år.
7. Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker. Man får bara ha ett släp och det måste vara så stabilt att det inte riskerar att välta.

Studentdagen onsdag 5 juni

Under vårvintern bokas kyrkan och torghandeln informeras om att studentfestligheterna i Sala blir som de alltid har varit. Studenterna samlas i sina klasser för själva högtiden och betygsutdelningen i Kristina kyrka klockan 12.00 onsdagen den 5 juni. Därefter bjuder skolan på en trerätters lunch i matsalen som dagen till ära smyckats med vita dukar. 15.15 är det så dags för studenttåget som leder från baksidan av B-huset via villaområden ner till stora torget och den så hett efterlängtade framtiden!