FORDONS- OCH TRANSPORTPROGRAMMET

Fordons- och transportprogrammet är en praktisk utbildning där du kan få jobb direkt efter gymnasiet. Här får du skruva, mecka och lösa tekniska problem. Du lär dig hur fordon fungerar från konstruktion till diagnostik och service. Vi går igenom mekaniken i bland annat motor, växellåda, fjädring, drivaxlar och bromsar.

MEKANISKA SYSTEM

Du löser tekniska problem och lär dig hur verktyg, maskiner, testinstrument och andra hjälpmedel används för reparation och service. Du förbereds för ett yrke där du får lära dig hantera olika situationer och lösa problem. Du kommer även att delta i ett UF-projekt (Ung Företagsamhet) och testa hur det är att driva företag. Programmet ger behörighet till studier på universitets- och högskolenivå.

PRAKTIK

Du får prova på hur det är att jobba med ditt yrke på en arbetsplats i 20 veckor under din APL (Arbetsplatsförlagt lärande).

På Kungsängsgymnasiet har vi bra kontakter inom fordonsbranschen som kan vara till nytta för dig i framtiden. Det är även möjligt att göra sin praktik inom bilsporten och vara med på tävlingar.

INRIKTNINGAR

PERSONBILSTEKNIK - Här på Kungsängsgymnasiet erbjuder vi inriktningen personbilsteknik där du lär dig om diagnostik, reparation och service av lätta fordon.

PROGRAMPLAN

GYMNASIEGEMENSAMMA & PROGRAMÄMNEN

INDIVIDUELLT VAL

GYMNASIEARBETE

INRIKTNING PERSONBIL

PROGRAMFÖRDJUPNING

VERKSTADEN ÄR VÅRT KLASSRUM

Fordon- och transportprogrammet förbereder oss för ett flertal yrkesområden även utanför fordonsbranschen. Vi lär oss fordonsteknik, från hur konstruktioner fungerar till diagnostik och service. Vi går igenom mekaniken i motorer, växellåda, drivaxlar med mera. Vi löser tekniska problem, svetsar,  använder specialverktyg, testinstrument och andra hjälpmedel i verkstaden.

Det märks att skolan satsar på god kvalitet -gällande verktyg och reservdelar.

Vi spenderar mycket tid i verkstaden, och har även andra lektioner där.  Det känns roligare att vara i verkstaden även fast det är teoretiska lektioner. Vi jobbar ganska fritt med moment som vi själva bockar av på en lista när de är klara.

Manfred Althén

FORDONS- & TRANSPORTPROGRAMMET

”Lärarna är tydliga och kunniga. De kan förklara så att man förstår. Det gör att man blir peppad i skolan.”