VÅRD- OCH OMSORGSPROGRAMMET

Vård- och omsorgs­programmet är ett bra val för dig som i framtiden vill jobba med något betydelsefullt och hjälpa andra människor.

FRAMTID INOM VÅRD OCH HÄLSA

I vård- och omsorgsprogrammet utbildar du dig till undersköterska. Här kombineras medicin, pedagogik, psykologi, sociologi och omvårdnadsvetenskap för att du ska få en helhetssyn på människan.

Du får möjligheten att utveckla din förmåga att planera, utföra och utvärdera vård- och omsorgsuppgifter och lära dig bemöta människor med olika behov.

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram. Direkt efter studenten är du anställningsbar som undersköterska.

APL – Praktik

Du har minst 15 veckors APL (Arbetsplatsförlagt lärande) då du gör din praktik på arbetsplatser.

Gymnasiearbete

I slutet av vård- och omsorgsprogrammet gör du ett gymnasiearbete som prövar att du tillgodogjort dig programmets mål.

Internationella samarbeten

Du har möjlighet att göra delar av din praktik och ditt gymnasiearbete utomlands inom ramen för vårt EU-projekt via Erasmus+. Vi har ett utbyte som involverar ungdomar från Ungern och Belgien. Vill du veta mer? Läs om vårt Erasmusprojekt här.

Yrkesexamen

Du får behörighet att arbeta som undersköterska eller personlig assistent direkt efter att du tagit din gymnasie­examen. Programmet ger behörighet till studier på universitets- och högskolenivå.

PROGRAMPLAN

GYMNASIEGEMENSAMMA ÄMNEN

INDIVIDUELLT VAL

GYMNASIEARBETE

PROGRAMGEMENSAMMA ÄMNEN

PROGRAMFÖRDJUPNING

DRÖMMEN OM ATT HJÄLPA ANDRA

Många kanske tror att vi på barn- och fritids-programmet inte behöver plugga så mycket, men det stämmer inte. Vi håller ett ganska högt tempo och går verkligen på djupet i många av de ämnen vi läser.

Det är tydligt att lärarna har en fantastisk relation och vi märker att de har kul på jobbet, och det gör en jättestor skillnad för oss. Vi blir taggade till att jobba när vi kommer till skolan och möts av den glada och härliga energin från lärarna.

Barn- och fritidsprogrammet passar oss som vill jobba med att hjälpa människor och förstå hur vi tänker och fungerar. Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment.

Vi lär oss om barns och ungas utveckling, lärande, behov och rättigheter. Vi diskuterar etiska, sociala och kulturella frågor, gör muntliga presentationer, podcasts, filmer och övar på att leda grupper. Vi har kurser i kommunikation och pedagogik och lär oss att stödja människor med funktionsvariationer.

Judit Rosén

Barn- och fritidsprogrammet

”När jag är ute på praktik förstår jag varför vi läser vissa ämnen och kan omvandla det till verkligheten. Det är jag så tacksam över.”