Denna fjärrundervisning…

Pandemin vill inte riktigt ge sig, verkar det som. Det är fortfarande upp till oss att hålla avstånd till andra och att inte ge oss in i värsta trängseln. Smittskyddsenheten på region Västmanland har ju också gått ut med att skolorna bör gå över till fjärrundervisning under vecka 10 – inte direkt för att fallen av covid-19 har ökat, utan mer för att förebygga en spridning.

Snart, om bara några veckor, har vi ägnat oss åt någon form av fjärrundervisning i nästan ett år. Ett konstigt år som fått oss att upptäcka saker vi aldrig trodde skulle vara viktiga – finns det handsprit? Har toapappret tagit slut? Har jag lite ont i halsen?

Hemmajobb är också en ganska oprövad grej. Kan jag sitta i sängen och jobba? Hur länge kan jag ha de här pyjamasbyxorna på mig under lektioner innan någon märker det? Hur gammal är den här mascaran egentligen? Det är ett helt gäng frågor man måste ta ställning till. Drygt, ibland faktiskt. Men, om vi ska se på det från den ljusa sidan (och det är allra bäst) ni kommer att ha utvecklat en egen strategi för distansjobb. Ni kommer att klara det hundra gånger bättre än vi gamla uvar som behöver vara på kontoret för att känna att vi jobbar… 🙂

Nätet svämmas över av tips och trix hur du som elev kan må lite lite bättre under fjärrundervisningstiden. Ta hjälp av dessa! Läs igenom tipsen i länken nedan och välj en favorit som du provar. Kanske under nästa vecka?

Tips till elever under fjärrstudier