Elev med gammal kravallutrustning

Polismuseet Sala

Genom åren händer det många saker i en stad. Speciellt en som Sala som funnits i 400 år just i år. Eller, egentligen ännu längre, om man bara räknar Sala som boplats….

En del saker som händer är glada, positiva och med mycket framåtanda som ger staden ett fint renommé och driv. Andra saker som händer är inte fullt lika glada och trevliga.

I Sala under 1930-talet härjade en liga som fick namnet Salaligan. De gjorde sig skyldiga till många dåd, inte bara rån utan även mord. 1936 tog deras karriär slut då de efter mordet på Elon Pettersson åkte fast. Ligans ledare, Sigvard Nilsson-Thurneman, togs till det dåvarande polishuset i Sala.

Det leder oss till vad som hände härom veckan! Elever som studerar kursen kriminalteknik fick chansen att besöka det nyöppnade polismuseet som ligger i gamla polishuset. De fick även en guidad tur och en kortare föreläsning om såväl polisens historia i Sala som Salaligans härjningar.

Alla var mycket imponerade av museet och väldigt tacksamma över den intressanta visningen!

Tack till Sala 400 år och alla andra som sett till att polismuseet blivit så bra!

Skyltdocka som visar hur medlem i salaligan var klädd vid sitt sista dåd.

Salaligan vallas vid den sista brottsplatsen

Elev får hjälp att sätta på sig kravallutrustning