Mumifierad ödla

Studiebesök!

På Kungsängsgymnasiet är det ju inte bara skolstart och skolavslutning – även om man kan tro det när man tittar på hemsidan just nu… 🙂

Det är studiebesök ibland också! NA21 fick förmånen att åka till Uppsala i slutet av vårterminen för att besöka Evolutionsmuseet och den botaniska trädgården. Evolutionsmuseet har sina rötter i 1600-talet och har fortfarande kvar samlingar av såväl drottning Christina som Carl von Linné. Det finns mer än fem miljoner föremål varav en del är så kallade typexemplar, det vill säga specifika djur- eller växtexemplar som låg till grund för artens beskrivning och namngivning. Museet är därför även viktigt internationellt!

Eleverna fick en guidad tur i det tropiska växthuset i botaniska trädgården. Här finns växter som absolut inte växer i Sverige! Det finns också en del exotiska djur här – giftiga grodor till exempel..

[envira-gallery id=”4186″]