Vad är grejen med el- och energiprogrammet?

Okej! Nu har vi faktiskt tagit oss igenom en del av de program vi kan erbjuda. Idag är det dags för el- och energiprogrammet. Det är Johan Tunevi som är programansvarig och som fått svara på de fem frågor vi alla vill ha svar på!

1. Vad är det som gör ert program annorlunda från andra?

Det här programmet utbildar blivande elektriker. Det är ett genuint hantverksyrke där du faktiskt skulle kunna gå direkt från studentfirandet till en lärlingsplats på en elfirma, till exempel!

2. Vad gör man?

Under första året lägger man grunderna till yrket och går noga igenom de kurser som kommer att gälla för hela el- och energiprogrammet. Det här innebär allt från programmering av olika datasystem till att koppla strömbrytare. I årskurs två och tre jobbar man ganska mycket individuellt med installations- och kopplingsövningar. Det kan bli en del skruvande och monterande… Under tiden ingår det ganska mycket praktik ute på arbetsplatser också!

3. Vilka söker till er?

Om man är praktiskt lagd och tycker om att klura ut lösningar på knepiga problem är el- och energiprogrammet verkligen något för dig. Förutom att klura och fundera ingår mycket praktiskt arbete med att bland annat skruva och montera. När man lyckas lösa ett problem man funderat och trixat med länge känner man sig verkligen som världens mest lyckade!

4. Vad kan man göra sen? Efter programmet?

När du står där med din vita studentmössa kan du glädja dig åt att du faktiskt snart är elektriker på riktigt! Nästa steg efter det är att fundera på vad du vill göra – vill du bli lärling någonstans? Kanske till och med göra planer för att så småningom kunna starta eget? Eller jobba med larm och övervakning?

5. Ge de allra bästa argumenten för att söka till just ert program!

Är du en person som tycker om att arbeta praktiskt? Som tycker om att ta reda på varför saker inte fungerar? Eller hitta andra lösningar till svårlösta problem? Då är det här programmet för dig! Att känna att man verkligen lär till ett yrke kan också vara skönt. När du är färdig med programmet är du snart elektriker och kan med lätthet arbeta som det efter din lärlingsperiod!