Sala 400 år

KungsängsgymnasietNyheter, Puff Start

I år fyller Sala hela 400 år! Detta kommer att uppmärksammas genom kommunen under hela året. För att se till att alla ska kunna ha lika kul och att det finns något för alla åldrar har en ungdomsprojektgrupp tillsatts.

Jag har träffat Farah Hussein och Julia Åstholm Vikingsdòttir från EK21 här på Kungsängsgymnasiet. Alla i EK21 som läser kursen ledarskap och organisation har blivit tillfrågade och senare fått i uppgift att arrangera aktiviteter som passar Salas ungdomar. Det är egentligen inte bara roliga aktiviteter som planeras, utan också bra sätt att nå ut med kunskap om Salas historia samt att sätta Sala även på den lite mer ungdomliga kartan. Det är också ett tillfälle för eleverna att träna på att samarbeta i ett projekt samt att lära sig arbeta mot en kund.

De aktiviteter som planeras är egentligen hemliga än så länge – men det kommer att anordnas något i skolan och något mycket spännande lite mer offentligt. Om ni håller koll i Sala Allehanda och på sociala medier så lovar jag att ni kommer få veta vad som händer i god tid innan.

Sala 400 år är ett mycket bra tillfälle att locka människor till staden. Kanske blir de så förälskade i gator, parker och dammar att de till och med flyttar hit? Vi pratade lite om vad som skulle få ungdomar att stanna kvar i Sala efter studenten. Farah och Julia är eniga om att just deras årskull, 18 år till kanske 25 år, känner sig lite bortglömda. Det anordnas mycket för barnfamiljer och äldre, men kanske inte så mycket riktat till dem.
Förrän nu alltså! Hela Kungsängsgymnasiet är mycket stolta över de elever som tagit sig an detta projekt. Vi önskar er all lycka till av hela vårt hjärta!