Studentexamen fredagen den 4 juni 2021

Att försöka arrangera en studenthögtid är vanligtvis jättekul och spännande! Det finns rutiner och traditioner som man gärna följer, dels för att det känns enklare så, men också för att det ger en känsla av sammanhang och kontinuitet till hela Sala. Studenten är en underbar högtid som också signalerar skolavslutning och sommarlov…

Men så händer något ingen av oss kan rå på. Vi har varit tvungna att göra det bästa vi kan och i den processen eventuellt skapat nya traditioner. Studentexamen 2020 var mycket speciell, och studentexamen 2021 verkar bli likadan!

Ändå sedan i höstas har skolans rektorer tillsammans med representanter ur avgångsklasserna planerat för avslutningen. Målet har alltid varit att få en så fin högtid som möjligt – med elevernas egna önskemål som huvudprioritet.

Som det ser ut idag finns det två olika scenarion, som ändå är snarlika. Eleverna får då vara på sin skola den allra sista skoldagen och uppleva såväl examenshögtid som den allra sista skolmåltiden. Efter alla ”måsten” är avklarade kommer de nybakade studenterna släppas mot friheten genom ett utspring! De kommer att springa ut från skolan en sista gång på eftermiddagen vid ungefär 14.30 och ni som är anhöriga kommer att kunna ta emot dem utomhus på framsidan. Vi har dock inte kunnat bestämma än om alla springer på en gång, eller om vi även i år delar upp studenterna i sina klasser.

Se till att hålla koll här och på Kungsängsgymnasiets Facebookkonto för närmare information!

Vi ses en solig fredag i juni!