Vi visste det hela tiden!

Varje år får alla elever i Sverige nominera den bästa läraren de har eller har haft till Lärargalan. Personerna bakom Lärargalan har en filosofi när det gäller vem som till slut blir utsedd till kommunernas bästa lärare. Grundfilosofin går ut på att skapa lärarförbilder i samhället för att motivera ännu bättre pedagogik i klassrummet. De har utvecklat ordet ”lärarskap” som förmedlar egenskaper som gör en bra lärare och skapar riktlinjer om vad duktiga lärare har gemensamt. Kriterierna för att bli utsedd till bästa lärare är:

• att bedriva meningsfullt lärande som inspirerar, motiverar och ger lust till kunskap
  • att anpassa sin undervisning till varje enskild elev för att uppnå goda resultat
  • att vara nytänkande och använda såväl digitala verktyg som andra hjälpmedel

Det var inte mindre än fem lärare nominerade från Kungsängsgymnasiet – vilket är jättekul! Motiveringen för den lärare som till slut utsågs till den bästa läraren i Sala kommun lyder såhär:
H*n är väldigt inspirerande då h*n har gjort så mycket själv och visar oss att så mycket är möjligt. H*n har till och med byggt en egen liten bil (grävskopa). H*n ser till att alla får uppmärksamhet och inspirerar var och en. H*n låter oss utvecklas på vårt egna sätt och är alltid där om man behöver hjälp. H*n är bra på att förklara och får en att vilja prestera bättre

och den vinnande läraren är den man som gick i pension i juni och således får utmärkelsen efter avklarad arbetsperiod:

Lars-Erik Eriksson

Ett stort grattis från oss alla och ett stort tack för allt du gjort för eleverna på Kungsängsgymnasiet! Nu kommer du bli än mer saknad i korridorerna…