Vad är grejen med fordonsprogrammet?

Vi fortsätter serien om programmen med ett helt annat program! Den här gången är det Fordons- och transportprogrammet.

Niklas Jakobsson är programansvarig och vill att jättemånga av er väljer just det här programmet! Som förra gången – inga poängplaner, matriser, meritpoäng, utan fem frågor som man verkligen vill ha svar på.

1. Vad är det som gör ert program annorlunda från andra?

Niklas svarar att det här är ett mycket praktiskt program. Även om ämnen som till exempel svenska och matte är viktiga, så tillbringar man mycket tid under skoldagen på verkstaden. Den blir liksom elevernas andra hem, kan man säga.

2. Vad gör man?

Tanken med programmet är att man ska lära sig allt som får en bil att fungera. Hur funkar motorn? Bromsarna? Vad är en kamrem? Hur kan en bil gå så miljövänligt som möjligt? Niklas berättar att det senaste man satsar på är att lära sig hur en elbil funkar. Men en stor del av skoldagen läggs också på att ta reda på varför något INTE funkar. Kanske måste något lagas? Bilen servas? Kamremmen bytas?

3. Vilka söker till er?

De som i första hand söker sig till fordonsprogrammet har ett intresse av bilar och verkstadsarbete. Man får inte vara rädd för att ta i fysiskt! Det kan vara ganska tunga moment. Söker man sig hit är det i första hand de praktiska inslagen som lockar, men även tanken på att få lära sig att driva en egen firma.

4. Vad kan man göra sen? Efter programmet?

Det allra vanligaste som händer efter studenten är att man fortsätter jobba som bilmekaniker. Kanske på en redan etablerad firma eller så utmanar man sig själv och sina kunskaper och startar eget. Men, som Niklas säger, man blir även attraktiv som reparatör inom liknande branscher.

5. Ge de allra bästa argumenten för att söka till just ert program!

Hit är du välkommen som älskar att jobba praktiskt. Tycker du att det är superkul att jobba med händerna, att få klura ut lösningar, att följa arbetsbeskrivningar och se hur något som var trasigt fungerar igen är det här ditt program! Förutom allt det här kan du som elev testa på att ha en egen verkstad genom UF. Kanske är bilverkstaden du hade på gymnasiet något som du bestämmer dig för att satsa fullt ut på efter studenten?