Vattenlyx!

Äntligen är det klart! Kungsängsgymnasiet har nu blivit kranmärkt. En kranmärkning innebär att vi inte kommer att erbjuda buteljerat vatten, utan lite tjusigare kranar för såväl kolsyrat som stilla vatten. Tanken är att elever och personal tar med egna vattenflaskor, eller köper en med skolans snygga logga på, och fyller på under dagen.

Att producera och leverera en liter förpackat vatten kräver minst 300 gånger mer energi än att tappa upp en liter vatten från kranen. Plus att skoldagen går smidigare och man mår så mycket bättre när man dricker vatten under dagen.

Som vanligt är det så att alla inte kan göra allt, men alla kan göra något. Vi måste ta ansvar för den planet vi lever på – det finns ingen planet B…